Perancangan
strategik melibatkan proses mengenal pasti wawasan/misi dan matlamat berasaskan
penilaian faktor persekitaran dan membentuk strategi untuk mencapai matlamat strategi.
Beberapa Definisi Perancangan
1. Kaedah-kaedah yang terperinci yang diatur terlebih dahulu sebelum membuat sesuatu (Gary Dessler: 1977)
2. Suatu usaha untuk mewujudkan sesuatu yang tidak wujud (David Ewing: 1964)
3. Penentuan tentang apa yang hendak dibuat, bagaimana melaksanakannya dan siapa yang akan menjadi pelaksana (Koontz: 1972)
Peringkat Dalam Perancangan
Terdapat empat peringkat:
1. Menentukan objektif.
2. Membentuk dasar dan strategi untuk melaksanakan objektif.
3. Menyediakan perancangan-perancangan jangka pertengahan dan jangka pendek untuk melaksanakan dasar.
4. Penyata terperinci berhubung dgn tatacara perlaksanaan tiap-tiap perancangan.
Gambarajah: Proses Perancangan Strategik
Keseluruhan. |
Menentukan Objektif
1. Langkah pertama dan terpenting.
2. Objektif menentukan apa yang harus dilakukan.
3. Merupakan sasaran yang akan dituju.
4. Objektif organisasi mestilah realistik dan mencabar.
5. Tiap-tiap peringkat/bahagian perlu melaksanakan objektif mereka
berdasarkan objektif di peringkat atas.
6. Penentuan objektif dan penyediaan perancangan berlaku pada tiap-tiap
peringkat pengurusan dari atas ke bawah.
Bentuk Piramid Di Dalam Penentuan
Objektif
1.
Objektif
ditentukan oleh pengurus atas.
2.
Pengurus
pertengahan menyediakan perancangan untuk mencapai objektif di atas.
3.
Perancangan
di atas menentukan objektif yang mesti dilaksanakan oleh pengurus bawah.
4.
Pengurus
bawah menyediakan perancangan untuk mencapai objektif di atas.
Membentuk Dasar Dan Strategi
1.
Dasar
– merupakan satu garis panduan yang umum
untuk sesuatu organisasi.
2.
Suatu
peraturan asas untuk menjalankan sesuatu tindakan.
3. Dasar
dibentuk di tiap-tiap bahagian sebagai panduan yang konsisten di dlm membuat
sebarang keputusan.
4. Strategi
- suatu perancangan janka panjang yang komprehensif yang dibuat dgn teliti bagi
tujuan mencapai beberapa matlamat.
5.
Tiap-tiap
operasi haruslah memp satu strategi.
6. Mengatur
langkah dan peruntukan punca-punca pengeluaran yang perlu bagi mencapai
matlamat yang telah ditentukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan