Laman Utama

Khamis, 9 Mei 2013

Pengurusan Organisasi


Pengertian Organisasi

Terdapat 2 Perspektif :
  • Satu Entiti: Sekumpulan manusia yang bekerjasama dalam satu perhubungan yang formal untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan.
  • Satu Proses: penstrukturan/penyusunan bahagian dalam organisasi.
Definisi Pengurusan
  • Satu proses sosial dibentuk, disusun bagi mewujudkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli dalam organisasi untuk mencapai objektif yang telah ditetapkan oleh sesebuah organisasi.
  • Satu proses aktiviti tadbirurus untuk merancang, mengorganisasi, memimpin dan mengawal sumbersumber secara cekap dan berkesan ke arah mencapai matlamat organisasi yang telah ditetapkan.

Fungsi Pengurusan

1)       Perancangan - proses menentukan matlamat yang ingin dicapai dan tindakan yang perlu diambil untuk mencapai matlamat sesebuah organisasi.
  1. Tujuan & Objektif: kenal pasti perkara yang hendak dicapai berdasarkan matlamat penubuhan organisasi.
  2. Strategi: mencari jalan untuk mencapai tujuan dan matlamat.
  3. Mengatur program/projek: mengikut strategi berasaskan tujuan organisasi.

2)       Pengorganisasian - proses menyusun dan mengagihkan sumber organisasi untuk melaksanakan tugas yang telah ditetapkan supaya matlamat organisasi dapat dicapai.
  1. Melibatkan kerja menstruktur organisasi & staf.
  2. Struktur organisasi menunjukkan pembahagian kerja mengikut aktiviti &tingkat autoriti.
  3. Pengurusan staf melibatkan perancangan sumber manusia, orientasi latihan, program keselamatan &  program kebajikan.

3)       Kepimpinan - proses dimana pengurus cuba untuk mempengaruhi gelagat pekerja melaksanakan tugas dangan cekap dan berkesan.
                                i.           Fungsi penting bagi menjamin aktiviti organisasi berjalan dengan teratur, lancar dalam suasana harmoni.
                          ii.       Menentukan arahtuju yang jelas untuk pekerja dan memahamkan tentang peranan mereka dalam mencapai matlamat.
                            iii.            Melibatkan kuasa,motivasi, kepimpinan dan sistem komunikasi.

4)       Pengawalan - proses pemantauan prestasi dan memastikan hasil akhir kerja tercapai seperti yang dijangkakan.
                                i.            Memastikan prestasi organisasi dicapai mengikut perancangan.
                              ii.            Memantau prestasi / membandingkan prestasi dengan matlamat dan membetulkan kesilapan / penyimpangan yang berlaku.
                            iii.            Sifat &tingkahlaku kakitangan berkaitan prestasi perlu di awasi.

5)       Penstafan - proses pengurusan sumber manusia yang merangkumi semua aktiviti yang diperlukan untuk meningkatkan keberkesanan tenaga kerja dalam mencapai objektif organisasi. Bertujuan untuk mendapatkan pekerja yang menepati spesifikasi kemahiran, pengetahuan & keupayaan untuk membantu organisasi mencapai matlamat penubuhannya.
      
Proses Pengurusan Sumber Manusia
  1. Analisa Kerja
  2. Ramalan/Focasting
  3. Pengrekrutan
  4. Latihan/Pembangunan Staf
  5. Penilaian Prestasi
  6. Ganjaran/Pampasan/Pemisahan



Tiada ulasan:

Catat Ulasan